بادها، ابر عبیرآمیز را... ابر، باران حاصلخیز را

این حقیقت است که از دل برود، هر آنکه از دیده رود

بادها، ابر عبیرآمیز را... ابر، باران حاصلخیز را

این حقیقت است که از دل برود، هر آنکه از دیده رود

سرگرمی

سلام.

 

یه چیزهایی پیدا کردم که باهاشون سرتونو گرم کنم!

 

یه مطلب جالبی دیشب پیدا کردم، که توضیح میده قیمت یک لیتر بنزین در آلمان از چه اجزایی تشکیل شده. آهان اینجاس. اول بگم اینجا قیمت بنزین رو تا دهم سنت حساب می کنن(یادش بخیر دکتر محمدی پور، استاد حسابداری، می گفت تا صدم سنت رو باید حساب کنیم، یعنی یک ده هزارم دلار یا یورو).

میگه وقتی یک لیتر بنزین ۱۴۵.۹سنت قیمت داره،

  • ۵۷.۲سنت نصیب شرکت عرضه کننده می شه.
  • ۲۳.۳سنت بابت مالیات برداشته میشه. (این مالیات ۱۹درصدی شامل تمام خریدهای روزمره دیگه هم میشه)
  • ۶۵.۴سنت هم نصیب مالیات سوخت فسیلی و محیط زیست و اینجور چرت و پرت ها میشه.

به طور خلاصه حدود ۶۰درصد پول هزینه بنزین می ره تو جیب دولت. حالا هر چی قیمت نفت بره بالاتر، به نفع دولت.

واقعاً نامردی می کنن که گاهی به مردم می گن که گرونی سوخت تقصیر کشورهای تولید کننده نفت هستش...

 

یه چیز دیگه هم امشب پیدا کردم. یعنی یه خبر: ارزش تولیدات سالیانه (یا همون درآمد. اقتصاد کلان پاس کردی دیگه؟) انجام گرفته توسط زندانیان در آلمان، به ۲۱میلیون یورو رسیده. یک مقام دولتی از این اینش خوشحال بود که از این راه، ۵میلیون یورو درآمد مالیاتی نصیب دولت شده.

اما برای من، مسأله بیکار نبودن زندانی ها جالب بود. توی خبر هم کارهای مختلفی رو برای زندانی ها شمرده بود. بالاخره اونایی هم که زندان هستن، به دردنخور که نیستن، یه کاری بلدن انجام بدن. من که خیلی با این مسأله حال کردم.

دستمزدشون(به طور متوسط روزانه ۱۰یورو) رو هم طبق قانون اینجوری دریافت می کنن: نصفش رو ماهیانه بهشون می دن، بقیه اش رو در زمان آزادی.

 

این هم رفت کنار یکی دیگه از آرزوهام برای ساختن ایران...

 

نظرات 8 + ارسال نظر
حدس بزن ! 1386/09/22 ساعت 19:12

مگه قرار برگردی ؟ اگه تو برای ادامه ی گذران زندگی به ایران برگشتی، یه جایزه ی با ارزش بهت می دم !

( خودت حدس بزن من کی هستم )

آره. به نظر من جایزه رو زودتر بدین که من تشویق بشم.

حدس زدم...
اااِ! اشتباه حدس زدم.

این‌جا هم تقریباً همین‌جوره. فقط به جای ِ این که مالیات بگیرن سوبسید می‌دن، که مردم تشویق به مصرف شن! بعد سهمیه‌بندی می‌کنن که بازار ِ سیاه درست شه! طبق ِ پیش‌بینی ِ اکونومیست، ایران ظرف ِ ۱۰ سال ِ آینده از صادرکننده به واردکننده‌ی ِ نفت تبدیل می‌شه. و این در حالیه که در صورت ِ تصمیم به استفاده‌ی ِ جدی از انرژی ِ هسته‌ای برای ِ تولید ِ برق، ما به واردات ِ اورانیوم هم احتیاج داریم. و همه‌ی ِ این‌ها در حالیه که هیچ سرمایه‌گذاری ِ جدی در زمینه‌ی ِ استفاده از انرژی‌های ِ تجدیدپذیر (به خصوص باد و آفتاب که ایران یکی از به‌ترین منابع‌شون در دنیاست) نمی‌کنیم... درد خیلی عمیقه... نه؟

اصولاً این مقدار بحث کارشناسی که من و تو در فکرمون داریم، هیچ گاه در ایران انجام نشده. فعلاً انرژی هسته ای رو عشق است!

احتمالاً دولت فکر می کنه اگه از سیاست های غربی ها تقلید کنه، اونوقت مثل اونا باید نفت وارد کنه. اینجوری خواسته یه ابتکار جدیدی تو دنیا زده باشه.

بعدشم انرژی هسته ای اونقدر کارآیی داره که می تونه جایگزین سوخت فعلی خودرو ها، هواپیماها و حتی منازل بشه. مگه اینو تو ایران هنوز اعلام نکردن؟!

امیرو 1386/09/23 ساعت 08:37

چرا ظرف 10 سال آینده وارد کننده نفت میشیم !؟ با شما نیستم احمد جان ! آینده من با این نفت گره خورده بذار سر در بیارم !!

خب اشتباه کردی دیگه عزیزم!

تا جایی که من می دونم تولید نفت از چاه های ایران سالی 7درصد کم می شه. دلیلشو احتمالاً خودت بهتر می فهمی. اگر ریاضی یادم مونده باشه، تا 10سال دیگه 48درصد الآن تولید می کنیم. مگر اینکه با سرمایه گذاری جدید، چاه های جدید حفر بشه.
از طرفی مصرف نفت در داخل هم زیاد میشه، مثلاً با تولید بنزین و گازوئیل بیشتر. خود رئیس جمهور گفته که داره 3تا پالایشگاه مخصوص تولید بنزین می سازه که ایران رو از وارداتش بی نیاز کنه. خب همه نفت رو اینها می خورن.

من که می گم اگر این وضع حاکمیت عاقلانه در کشورمون ادامه پیدا کنه، در کمتر از 10سال محتاج نفت عربستان می شیم.

امیرحسین! به نظر من برو تو یه رشته که مربوط به دلالی نفت و اورانیوم و... باشه.

امیرو 1386/09/23 ساعت 19:05

سلام

اشتباه ؟ شاید ! ولی خودت که بهتر می دونی دارم رشتمو عوض می کنم !!

عرض کنم که آره می دونم چرا کم میشه ! برای اینکه چاه پیر میشه ، فشارش افت می کنه و هزار تا دلیل دیگه ! البته راه هایی برای افزایش برداشت هست ، حفر چاه های جدید یکیشه . به طور کلی برای برداشت از یک مخزن فرسوده !! حفر چاه های جدید خیلی موثر نیست مگر اینکه میدان های جدیدی کشف کنیم ! که البته کشف هم میشه !

بله ! نفت رو می خورن !! من خودم یه سری مطلب تو بلاگم نوشتم !! شاید بازم بنویسم ... اما همین جوری می تونم بگم که اگه قرار بود تموم بنزین خودمونو با تکنولوژی فعلی ( درصد تبدیل نفت خام به بنزین تو ایران پایینه ) خودمون تولید کنیم اونوقت از گشنگی تلف می شدیم چون خیلی نفتی برای صادرات نمی موند .... البته خوب میشده یه کارایی کرد و به هر حال محصولات دیگ داره که حالا بماند.

سلام.
من هم منظورم حفر چاه در میدان های جدید بود.

اصولاً اگه همه نفت رو صادر کنیم و همه بنزین لازم رو وارد کنیم، به نفعمون می شه؟ البته بدون شعار استقلال و خودکفایی و مرگ بر آمریکا و...

من آرزو می کنم هر چه زودتر اداره این مملکت رو به دست بگیرم! تو چی؟

امیرو 1386/09/23 ساعت 19:16

عرض می کردم ! ( چرا واسه مدتی نمی ذاشت بنویسم ؟ )

راه هایی برای افزایش برداشت هست ، یکیش تزریق گازه ، همون جایی که ما رفتیم کار آموزی داشتن آخرین حلقه از 18 حلقه چاه رو برای تزریق گاز به میدان آغاجری حفر می کردن ....

به هر حال نفت در جامون که مقداری که ازش برداشت می کنیم کم میشه و ولی در واقع توان استحصال از مخازن کم میشه ، همون درصده که گفتی . که باید دنبال راه هایی برای افزایشش باشیم .

کمتر از 10 سال ؟ ممممم به نظرم نه ! با توجه یه اینکه ما گاز هم زیاد داریم می تونیم روی گاز مانور بدیم و دقیقا این کاریه که نمی کنیم !! قطر همچنان در برداشت پیشتازه ...
گاز قابلیت های زیادی داره ، حتی میشه گاز رو به فرآورده های سوختی بسیار پاک تر از بنزین تبدیل کرد ...

فکر کردی !؟ من فکر همه جاشو کردم !! من هم فرآیند گاز خوندم هم فرآیند پالایش ! تازه مهندسی شیمی خیلی نزدیک تره به مهندسی گاز تا مهندشی نفت ! گاز هم که الا ماشالا ! امیرو فعلا هیچ بکش ( فتح ب و کسر کاف ) نیست احمدو !!!!

دلالی !؟ اونوقت چرا دلالی نفت و اورانیم !؟ دارو و سلاح که بهتره ! تو فکرش هستم ! برم اونور یه باند امیروییا بزنیم با مافیا جوینت شیم !!

یعنی با وجود تزریق گاز به چاه ها، باز هم سالی 7درصد از برداشت نفت ایران کم می شه؟ آره دیگه.

هزار تا کار میشه کرد که بدبخت نشیم. اما چون هیچ کاری نمی کنیم، با روند فعلی گفتم که قبل از 10سال دیگه بدبخت می شیم. درسته؟

امیرو 1386/09/23 ساعت 19:25

انگار نه انگار کنکور دارم ! از صب دوره افتادم هی تلافی کامنتی که برام نمیذارن برا ملت کامنت می ذارم ! خل شدم دیگه ! نیستی ببینی که !

گور بابای نفت و گاز! تو رو به خدا بشین واسه کنکور بخون!

امیرو 1386/09/24 ساعت 14:24

چشم ! میشینم می خونم ...

تو هم اگه می خوای آف زیادی نداشته باشه ایگنورش کن !! :دی

ببین میگن دلیل اینکه تاحالا پالایشگاه نزدیم و بنزین وارد می کردیم همین بوده یعتی توجیه اقتصادی نداشته !

نه ! همین جوری اگه هیچ کار نکنیم به قول شما 7 درصد کم میشه که من راستش دقیا نمی دونم درسته یا نه ....
تزریق گاز هنوز که شروع نشده برار ! کار داره فعلا ... فقطم راخش این نیس ، انواع اقسام داره که بشه میگن افزایش برداشت نفت . نه ! نمیشه گفت 10 سال دیگه بدبخت میشیم ! نگو !!

موفق باشی

من باید حضوراً تو رو توجیه کنم! با کتک درست میشه...

این بحثی رو که در مورد ِ افزایش ِ تولید کردید من اطلاعات ندارم و نظری نمی‌دم. اما موضوع ِ خیلی تأثیرگذارتر افزایش ِ مصرفه، که به علت ِ رشد ِ اقتصادی ِ ناشی از قیمت ِ بالای ِ نفت پیش می‌آد. مثال ِ روشنش هم هند و چین هستند که به علت ِ رشد ِ اقتصادی ِ بالا، به چاه ِ توالت ِ منابع ِ انرژی ِ جهان تبدیل شدند.

حالا چرا فحش می دی به اون بیچاره ها. اگه اونا نصف جمعیت جهان رو داشته باشن، پس حق دارن نصف انرژی جهان رو هم مصرف کنن. نه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد