بادها، ابر عبیرآمیز را... ابر، باران حاصلخیز را

این حقیقت است که از دل برود، هر آنکه از دیده رود

بادها، ابر عبیرآمیز را... ابر، باران حاصلخیز را

این حقیقت است که از دل برود، هر آنکه از دیده رود

زنده باد ویکی پدیا

سلام دوستان خوبم.

 

این روی دلم مونده بود، می خواستم حتماً اینجا بنویسم (یه وقت ننوشته از دنیا نرم...):

من عاشق ویکی پدیا هستم! چرا؟

 

۱. (البته اینو باید آخر می گفتم:) تا همین پارسال به منظور آب بستن در انواع پروژه های فارسی و انگلیسی دانشگاه، ازش استفاده می کردم. شرط می بندم بیشتر همکلاسی ها هم این کار رو می کردن... اما صداشون درنمیومد.

۲. به شدت به تقویت زبان آلمانی من کمک می کنه. اگه صفحه اصلیش رو باز کنین، می بینید که بعد از زبون انگلیسی، بیشترین مقالات مربوط به زبون آلمانی ِ.

به خصوص دوست دارم مقالاتی رو که قبلاً به انگلیسی خونده بودم و مربوط به درسم بوده و یا اصولاً هر چیزی رو که از دوره ی لیسانس یادمه، حالا به آلمانی بخونم.

۳. ویکشنری کامل ترین لغت نامه ای بود که تا حالا ازش استفاده کردم. گرچه کامل کامل هم نیست، اما من راضی ام.

۴. به همه موارد فوق، مجانی بودن رو اضافه کنید.(این رو باید اول می گفتم!)

 

البته خیلی ها می گن ویکی پدیا مثل یه چت روم می مونه که هر کی هر چی خواسته توش نوشته، برای همین هم معتبر نیست.

خب معلومه که خالی از اشکال نیست، اما همیشه هم غلط نیست. من می گم حداقل از صفحات انگلیسی که می تونیم استفاده کنیم. اگر هم ناقص بود می تونیم به منابعی که پایین مقاله نوشته مراجعه کنیم. آخرِ آخرش هم اینه که می ریم سراغ سرش کردن کیلویی در اینترنت!

 

یا مثلاً می گن کم نوشته. خب باباجون نمی شه از یه دائرة المعارف انتظار داشته باشیم که در مورد هر کلمه ای یه کتاب نوشته باشه. تازه بحث پیش میاد که از کدوم کتاب استفاده بشه و آیا حقیقت چیست و واقعیت چیست و...

 

یه نقص جدی هم داره. این رو دوست دارم تقصیر خودم و امثال خودم بندازم. اونم اینه که صفحات فارسی اش به شدت ناقص ِ. اولاً تعداد مقالاتش کم ِ، ثانیاً بسیاری از همون مقالاتی هم که وجود داره، مشکل دارن. بعضی ها از روی انگلیسی ترجمه شدن و اشتباهات مسلم زبانی دارن. بعضی ناقص ترجمه شدن و... به نظرتون چی کار کنیم؟

 

اما در مجموع برای من که نعمت بود. اینکه در مورد هر چیزی بتونم چند صفحه آلمانی بخونم، عالی ِ. خدا خیرشون بده!

 

بگذریم.

آقا این دزدی تابلوهای نقاشی در سوئیس رو شنیدین؟ عجب خدا بود! ارزش سه تا از تابلوها ۱۳۰میلیون یورو بود. من که می گم درسو ول کنیم بریم دنبال همین کارا...

 

تازه اخبار می گفت تو آلمان به طور متوسط ۷ اثر هنری در هر روز دزدیده می شه! ماشاالله.

 

برین حال کنین! امشب بهتون رحم کردم و کمتر نوشتم. دستم درد نکنه!

 

نظرات 6 + ارسال نظر

اینجا ( یعنی در وبلاگ کیبور آزاد ) جادی نوشته بود که آدم های بد و مریض میان خراب می کنن مقالات رو در ویکی پدیا ؟ خب ما معتقدیم که آدم های خوب بیشتر از آدم های بد هستند واسه همین ویکی پدیا در نهایت سالم می مونه :) البته قشنگیش اینه که همه می تونیم توش دست ببریم . کمه مقالاتش ؟ زیادش می کنیم ! ناقصه ؟ کاملش می کنیم ! نمی کنیم و حال نداریم ؟‌ خوب کون ِ لقمون نمی شه بقیه بنویسن همیشه ما استفاده کنیم وقتی تنبلیم همین میشه D: حالا یه چیز جالب. همین نویسنده ی کیبردآزاد نوشته بود تو همه جای دنیا ظاهرا همینه که ور میدارن دانشجوها از ویکی پدیا کپی پیست می کنن ، واسه همین یه خانم معلمه در دانشگاه مشق و تکلیف گذاشته بود که همه ی شاگرد ها در باب اون موضوع یه صفحه به ویکی پدیا اضافه کنن . مثلا فرض کن سید اصفهانی دستور بده هرکس یه صفحه در باب کیفیت به ویکی پدیا اضافه کنه D: . راستی من عاشق ویکی پدیا نیستم . نمی دونم چرا اما نیستم . ولی بهترین جوابه واسه اذهان دیکتاتور زده که فکر می کنن خرد ِ جمعی ، منفی عمل می کنه

خب این استدلال باحالی بود که آدم های خوب بیشترن! من الآن دارم می خندم... بله، خون بر شمشیر پیروز است!

فکر اون استاد دانشگاه عالی بود. چرا به فکر خودم نرسیده بود؟


ضمناً اینقدر فحش نده. بذار مردم فکر کنن ما با کلاسیم...

منظورم وبلاگ کیبورد آزاد بود . www.freekeyboard.net

ok

:)) آقا شما با اوکی که به ما دادید مارو مزین فرمودید. راستی اون پست ِ مصاحبه ات هم خوب بود.

ok مال کامنت دوم بود. جواب کامنت اول رو یادم رفته بود که ثبت کنم. الآن میرم همون جا دوباره می نویسم.

ببخشید!

من وقتی ۱ ساعت بعد از ترور بوتو تو ویکی پدیا سرچش کردم و دیدم که در بیوگرافیش تاریخ مرگشم وارد شده بسیار لذت بردم! راستی بعد از خوندن این پست به توصیه ی شما ما با بچه ها همه رفتیم و تا صبح به رقص و پایکوبی مشغول شدیم و حال کردیم خلاصه! دستت درد نکنه! D: لوث یا لوس یا لوص یا هر چی دیگه میخواد باشه بهم گفته بودی که در اینجا اعلام میکنم آینه آینه

نه بابا؟ عجب سرعتی!

ایول، برین به جون من دعا کنین...

آینه هم نداریم اینجا

جمله ای که معمولا گفته میشه اینه که هر چی موضوع تخصصی تر باشه، ویکی پدیا دقیق تر میشه. احتمالا شاید آدم های متخصص، مریض نیستن! و البته در مورد مسائل سیاسی هم، ویکی پدیا یه معرفه، هرگز نباید مرجع باشه. همین!

البته آدم های مریض هم تخصص ندارن.

آخه با سیاست چه می شه کرد؟ گهی زین به پشت و گهی پشت به زین...

زنده باد ویکی‌پدیا! به نظر ِ من که واقعاً معجزه‌ی ِ هزاره‌ی ِ سومه.

زنده باد ایمان! بالاخره یکی تو این حس عاشقی با من شریک شد.
ایمان انگار تازه شباهت هامون داره معلوم می شه ها...!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد