بادها، ابر عبیرآمیز را... ابر، باران حاصلخیز را

این حقیقت است که از دل برود، هر آنکه از دیده رود

بادها، ابر عبیرآمیز را... ابر، باران حاصلخیز را

این حقیقت است که از دل برود، هر آنکه از دیده رود

کوزوو

سلام.

 

امروز رفته بودیم بیرون. اولش متوجه شدیم با اینکه روز تعطیله، اما ترافیک خیابونا زیاده. بعدش که پیاده می رفتیم، دیدیم هی صدای بوق میاد، بوق های ممتد. اونم تو این شهری که بوق جزو مکروهات ِ و اصولاً باعث تحریک و عصبانیت می شه. عجیب بود.

خلاصه پیاده رفتیم تا مرکز شهر، تا اینکه پرچم های قرمز با نشان این چیز ِ (اژدها ست؟) دوسر رو دیدیم که از ماشین ها بیرون بود. حالا من خنگ یه ساعت داشتم فکر می کردم این رو کجا دیدم... آخه صبح، تیتر اول خبرها بود.

 

خلاصه ما اندر کَف این شور و شوق مردم بودیم. فکر می کردم آخه مگه چند نفر از کوزوو به اینجا پناهنده شدن که حالا دارن به خاطر استقلال وطنشون ذوق می کنن. ولی من فکر کنم بیشترشون آلمانی های معمولی بودن که احتمالاً داشتن اتحاد خودشون رو با مردم کوزوو نشون میدادن.

 

تو اخبار نشون میداد که مردم ِ اونجا پرچم خودشون رو همراه با پرچم آمریکا و آلمان و ایتالیا و حتی ترکیه به اهتزاز درآورده بودن، و روی دیوارها به زبون هر کدوم از این کشورها نوشته بودند‌: متشکریم.

و بعد هم سخنرانی نخست وزیر کوزوو در مورد پیوستن به دموکراسی و پیشرفت... و باز هم مردمی که برای خوشحالی به خیابونا ریخته بودن.

 

خبرنگار آلمانی می گفت برق و شبکه تلفن و خلاصه همه چیز کوزوو دست روسیه و صربستان ِ، و هر لحظه که اراده کنن... پیش خودم گفتم این دیگه عجب استقلالی شد!

 

قطعاً این مهمترین اتفاق امروز در رسانه ها بود.(متأسفانه به اضافه ی حمله انتحاری افغانستان) دوست دارم بدونم این خبر رو در صداوسیمای خودمون با کدوم لحن خوندن: لحن طرفداری از صربستان (که یه عمری به خاطر نسل کشی بیرحمانه بهشون فحش دادیم و فکر کنم به حق هم فحش دادیم) یا لحن طرفداری از آمریکا و اروپا(که اولی همیشه بدِ، دومی هم جدیداً بد شده). من اگه به جای صداوسیما بودم یک بار هم که شده، خبر رو بدون جهت گیری اعلام می کردم که اینجوری پشت سرم حرف نزنن...

 

راستی پیرو تبلیغات قبلی برای ویکی پدیا، باید بگم که توی لینک بالا پیرامون کوزوو، تاریخ استقلال رو هم درست همین امروز نوشته!(البته شما که می خونین، شده دیروز!) صفحه فارسی هم داره و اتفاقاً یه شیر پاک خورده ای پیدا شده که اون رو هم به روز کرده.

 

امشب که زیاد غیبت کردیم، یه کم دیگه هم بکنیم:

یه فیلم مستند سه چهار ساعته، تولید مؤسسه اشپیگل(که معرف حضورتون هست) درباره حکومت هیتلر از ابتدا تا انتها دیدم. نکات جالب زیادی داشت. محض نمونه:

 

هیتلر ۹ماه پس از رسیدن به صدراعظمی، در یک سخنرانی اعلام کرد که ملت آلمان تنها در همین ۹ماه به واسطه تصمیمات صحیح حکومت، به پیشرفت های بسیار زیادی نائل شده است!

لااله الا الله...

 

دیشب چیز خاصی برای نوشتن نداشتم، مگرنه باید طبق روال، دیشب آپ می کردم. امشب هم آتیشم داغ بود، احتمالاً متن پست قشنگ نشد. به امید پست بعدی...

 

نظرات 2 + ارسال نظر
امیرو 1386/11/29 ساعت 21:13

سلام

خوبی ؟ اومدم بگم که ما در پشت پرده همچنان نوشته های شوما را می خونیم !
5 شنبه عصر کنکورمه !! گرچه فرقی نمی کنه دیگه اما بذار سکوت ما تا 5 شنبه ادامه داشته باشه ! بعدش مفصل خدمت می رسیم !

مراقب خودت باش ، دوست داریم هوارتا !

سلام خرخون!

نوشته های ما را ول کن، به درست برس. خوندن مزخرفات من نه به درد دنیا می خوره، نه آخرت.

می دونم.
خدا به داد ما برسه از پنجشنبه به بعد! این دل تو می خواد خالی بشه، فکر کنم باید روزی چهار بار بلاگت رو چک کنیم...

موفق باشی پنجشنبه. شیرینی رو بعداً میام می خوریم.

اتفاقاً همین امروز رادیو داشت می‌گفت پروژه‌های عمرانی ِ دو سال ِ اخیر به اندازه‌ی ِ هفت سال ِ قبل از اون بوده. عمود ِ خیمه‌ی ِ فاشیسم و توتالیتاریسم دروغه! در مورد ِ کوسوو هم ایران مثل ِ خر تو گل مونده. از یه طرف به خاطر ِ مخالفت ِ شدید ِ روسیه و پرچم‌داری ِ آمریکا در این قضیه و همین‌طور حساسیت ِ مسائلی مثل ِ کردستان، نمی‌تونه طرف‌داری کنه. از طرف ِ دیگه، به خاطر مسلمون بودن ِ کوسوارها و یک عمر انتقاد از نسل‌کشی توسط ِ صرب‌ها، نمی‌تونه مخالفت کنه! فعلاً خفخون گرفته دولت!

عجب!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد