بادها، ابر عبیرآمیز را... ابر، باران حاصلخیز را

این حقیقت است که از دل برود، هر آنکه از دیده رود

بادها، ابر عبیرآمیز را... ابر، باران حاصلخیز را

این حقیقت است که از دل برود، هر آنکه از دیده رود

ویرچوال ماشین


سلام دوستان.


در راستای حفظ تنوع موضوعات در این بلاگ، کمی به آی تی بپردازیم که این روزها من رو خفه کرده.

اگر بخوایم نرم افزارهایی رو روی کامپیوترمون نصب کنیم که روی سیستم عامل موجود قابل نصب نیستند، چه کنیم؟

اولین و سخت ترین راه اینه که سیستم عامل هدف رو در کنار سیستم موجود نصب کنیم. بنابراین بیش از یک سیستم عامل خواهیم داشت که موقع روشن کردن باید یکی رو انتخاب کنیم.

دومین راه که شاید کمی مهربون تر باشه اینه که از cross-compiler ها استفاده کنیم. این کامپایلرها برنامه هایی هستند که باید روی سیستم موجود نصب کنیم و بسته به نوعشون، برنامه های غیرقابل نصب روی این سیستم رو اجرا می کنند. مشکل اینجاست نمی تونیم یکی از این کامپایلرها نصب کنیم و مطئن باشیم که مشکل برای همیشه حل شده و تمام برنامه ها قابل اجرا خواهند بود.

اما راه خوبی که جدیداً پیدا کردم رو به عنوان بهترین راه پیشنهاد می کنم. البته یک هفته ای بود که داشتم باهاش کُشتی می گرفتم، اما می خواستم اول از کارآییش مطمئن بشم و بعد اینجا بنویسم. شبیه سازهایی هستند که به عنوان برنامه های نه چندان حجیم روی سیستم فعلی نصب می شن و می تونن یک سیستم عامل جدید رو روی قسمتی از هارددیسک نصب کنن. از قابلیت های جالب این شبیه سازها اینه که می شه مقدار مصرف سیستم جدید از کل منابع  کامپیوتر رو تعیین کرد، میشه هر لحظه سیستم جدید رو خاموش و روشن کرد و به راحتی هم قابل پاک کردن از روی هارددیسک هستن.

فرض رو بر این می ذاریم که همگی از ویندوز استفاده می کنیم. برای نصب یه ویندوز جدید و اضافه، برنامه Microsoft Virtual PC رو توصیه می کنم (دانلود). البته باهاش نمی شه لینوکس نصب کرد، اما برای شبیه سازی ویندوزها خوب کار می کنه.

اگر می خواهید که یکی از انواع لینوکس رو هم روی کامپیوترتون داشته باشین، بهتره از VirtualBox محصول شرکت Sun استفاده کنین (دانلود).

در هر دوی این برنامه ها می تونین از نسخه ی iso. مربوط به سیستم عامل جدید که روی هارددیسک دارید هم استفاده کنید. یا اینکه به روش سنتی از سی دی یا دی وی دی استفاده کنید.

ضمناً هر دو مجانی هستن و کار کردن باهاشون بسیار ساده ست.


این بود درس امروز. تا جلسه ی بعدی، شما رو به خدای بزرگ می سپارم.


نظرات 4 + ارسال نظر

احمد جان؟

ها

امیرو 1387/12/13 ساعت 19:58

ببین! من امروز یه کشفی کردم! وبلاگ ماها تو موبایل نمیاد، فقط مال تو نسخه موبایل داره :دی
مال ماها رو باید از توی ریدر خوند...
نمره هات نیومد مهندس؟

گفتم که این مال بلاگ اسکای هستش. ببین این دفعه ی دومه که وبلاگ منو سرسری می خونی ها! دفت نمی کنی.

نمره ها نمیاد، نمی دونم چرا...

محمد حسن 1387/12/13 ساعت 20:03

سلام حاجی

این قضیه انقدر هم پیچیده نیست؛ البته فکر می کنم

چون تو ویستا یه بخشی به اسم compatibility که می تونی از اون برای همین منظور استفاده کنی

آهان، اول اینکه با اون نمی تونی برنامه های لینوکسی رو نصب کنی، ثانیاً مال ویستا خیلی هم درست کار نمی کنه، منم یه برنامه داشتم که برای xp بود، اما ویستا بعد از کلی چرخیدن دور خودش، باز هم نتونست اجراش کنه. یعنی همش می گفت من دارم اینو compatible می کنم، اما آخرش باز هم اجرا نمی شد.
ضمناً مایکروسافت و سان حتماً یه دلیل محکمی داشتن که رفتن این شبیه سازها رو ساختن!

امیرو 1387/12/13 ساعت 20:48

راستی، اگه تو سایت مترت دیدی یکی از صبح تا شب تو وبلاگ تو پرسه می زنه، منم! رادیو جوان گوش می کنم، حال و هوام عوض شه! شاد بشم بلکه!

آره والا، عجب وبلاگ توپی شده!
اما من در اون حد سایت متر ندارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد