بادها، ابر عبیرآمیز را... ابر، باران حاصلخیز را

این حقیقت است که از دل برود، هر آنکه از دیده رود

بادها، ابر عبیرآمیز را... ابر، باران حاصلخیز را

این حقیقت است که از دل برود، هر آنکه از دیده رود

فقط گلشیفته


امشب دانشگاه بودم، فیلم گلشیفته رو اکران کردن. یعنی همون فیلم آمریکایی که به خاطرش از ایران عاصی شد و رفت. والا من نفهمیدم آقایونی که در ایران به این فیلم فحش می دن و به این بهانه از گلشیفته ایراد می گیرن (چیزهایی تو کیهان نوشتن که من هنوز هم وقتی یادش میفتم، خنده ام می گیره!) فیلم رو واقعاً دیدن یا نه. به نظر من آقایون به علت عدم تسلط به زبان غیرمادری (البته زبان مادری هم برای خیلی ها یک معضل ِ!)، متوجه دیالوگ ها نشدن. تا جایی هم که من یادم هست، سیاست ایران، دوری از تروریست ها بوده. به هر حال من چیزی ندیدم که علیه مسلمونا باشه.

شاید هم بعضی ها دوست داشتن نقش اول فیلم رو خودشون بازی کنن و...! در اون صورت هم متأسفانه نویسنده ی فیلمنامه اینطور نوشته بود: اون یارو خواست با گلشیفته دست بده، اما گلشیفته دست نداد!


در مورد ایران هم که حرفی نزد. انتهای فیلم یه جورهایی دستگاه امنیتی اردن رو خوب نشون داد. حالا ما دیگه اونو خبر نداریم. خب نمی تونیم هم توقع داشته باشیم که آمریکایی ها یه فیلمی بسازن که دولت ما رو به عرش ببره و بزنه تو سرِ اردن. منطقی نیست دیگه...



هشت سال پیش، ما هم برای اولین بار رأی دادیم و کلی هم ذوق کردیم که سن ِ مجاز رأی دادن رو آورده بودند پایین. اما خداییش مسخره است که بچه های مدرسه ای هم رأی بدن! خدا رو شکر، حالا سن رأی دادن رو دوباره برده اند بالا، یعنی از 18 سال می شه رأی داد. 46میلیون نفر مجاز به رأی دادن هستن، یعنی تقریباً 3 میلیون نفر کمتر از انتخابات تاریخی سال 84. البته کوچولو هایی که اون دفعه رأی دادن، این بار دیگه جدی جدی بزرگ شدن و باز هم می تونن رأی بدن، اما یه عده از واجدین دور قبلی، در این مدت به رحمت خدا رفتن و الآن دارن به ریش ما می خندن (شاید هم به حال ما گریه می کنن).



بعضی از سوژه هایی رو که یادداشت کردم، دارم می خونم، اما یادم نیست که باید در موردشون چی بنویسم...



آقا امان از تنهایی...!

(این میان برنامه بود)



داشتیم یکشنبه شب با دوستان چت می کردیم (و غیبت) گفتم ادای یکی دیگه از دوستان رو دربیارم که گهگاه یه عکسی می ذاره که آدم هیچی ازش نمی فهمه. حالا من هم این رو انتخاب کردم. یادتونه؟ من که یادم نیست، چون می دونم اون روز اونجا نبودم. دلیلش: نوشته بود برنامه مال معاونت فرهنگی ِ، من هم معاونت فرهنگی رو با یه چیز دیگه اشتباه گرفتم و برنامه رو تحریم کردم. یه پلی تکنیکی واقعی!

زیاد به عکس دقت نکنین، اونقدر کیفیتش خرابه که چیزی از توش درنمیاد. مال ِ 66 ماه پیش ِ!


نظرات 9 + ارسال نظر
حنان 1388/02/02 ساعت 04:53

این که بگن فیلم بر ضد ایران و اینا بوده باشه و بخوان به گلشیفته گیر بدن یا هر چی ... که معلومه از دید من درست نیست.

اما من به شخصه این جور فیلما رو که می بینم نگران می شم. فیلم با نشون دادن مسجد و مسلمون ها و یه عده که عربی حرف میزن و... شروع میشه و بعد اکثر اینها هم تروریست هستن! و بعد کلا جامعه خشن و کثیف و درب و داغون و عقب افتاده (غیر از قشر اقلیت پولدار که خودشون یه تیم مافیایی دارن اونجا)

کلا از دید یه ناظر بیرونی که نگاه کنی، چیزی که بیشتر توی ذهن میمونه اینه که مسلمونا این مدلی هستن ولی حالا نه همشون! بعضی هاشونم خوبن! به نظر من غیر از اون جمله ای که در حال شکنجه و آخر فیلم میگه که توی قرآنت اینا نیومده و بعد پس قرآن خودت رو هم نفهمیدی و تحریف میکنی، نکته مثبت دیگه ای در تبرئه مسلمون ها نداره.
البته گلشیفته هم توی فیلم از اون مسلمون های استثنا و خوبه مثلا! و البته مسلمونیه که مقید به قیود مسلمونی هم نیست (یعنی شاید چون مسلمون نیست خوبه)! مسلمون واقعی لابد اونهایی هستن که نگاهشون باعث میشه که گلشیفته دست نده!

(خلاصه لذت بردم از فیلم ولی اگه این دغدغه نبود بهتر بود :دی)

در مورد فقیر و درب و داغون بودن، واقعاً این انتقاد به کشورهای عربی وجود داره. بدترین نمونه اش هم کشور عربستان سعودی هستنش که این همه پول نفت، فقط سهم خانواده ی سلطنتی و اطرافیان هستش. فقر مردم عربستان رو خودت باید بری ببینی. تازه این حکومت ها اینجور مسائل رو هم با احکام شرعی سمبل می کنن...
خب همین فقر شدید، عامل مهم یارگیری گروه های تروریستی هستش. فیلم هم داشت این قضیه رو پررنگ نشون میداد، اما در دیالوگ ها نبود. یه نمونه ی دیگه همون مهندس عمر صدیق بود که کار می کرد و پول درمیاورد، خودش و همکاراش هم به هیچ عنوان با القاعده همکاری نمی کردند. اصولاً آدمی که درس خونده و آگاهی خوبی داره و خرج زن و بچه اش رو هم درمیاره، به این راحتی گول اون شیخ رو نمی خوره.
ضمناً غیر از این ها، بازی های سیاسی پشت پرده ای هم در کاره که فعلاً ما خبر نداریم، (گفت "شما مسخره ی سعودی های نفتی شدین") اما رابطه ی آمریکا با سران عرب، پیچیده تر از این حرف هاست.

و اما گلشیفته:
اگر اون رو نامسلمون بگیریم (رو چه حسابی؟! اونجا که روسری آزاد بود و باز روسری داشت)، ای بابا این بحث خیلی مفصله، نمی تونم همشو یهو اینجا بگم. اما همین که خواهر بزرگترش رو انداخت وسط، اوج آدم حسابی بودن بود. بهت قول می دم اگر دنبال دختری با همین درجه ی حیا و نا-بی بندوبار تو ایران بگردیم، شاید 24 سال دیگه معطل بشیم. واسه همین بهت می گم یه توک پا تشریفتون رو ببرید خارج! به تفاوت حجاب باطن و حجاب ظاهر خیلی دقت کن.

و اما اون غریبه هایی که از پنجره نگاه می کردن:
اگر جامعه به ساز اونها برقصه، می شه همونی که تو ایران داریم: متوسط سن ازدواج بالای 30 سال (دو برابر اون چیزی که خدا اجازه داده) و روابط پنهانی، یعنی حجاب ظاهر کاملاً عالی، حجاب باطن در حد چُس. بعید می دونم خدا هم راضی باشه از این وضع.
بزرگترها اگه خیلی مسلمون باشن، زمینه ی ازدواج رو فراهم می کنن، اما چون این کار مشکله، میرن کار راحت تر رو انجام می دن.

حنان 1388/02/02 ساعت 05:04

پیش گوی اعظم! حالا سرمربی تیم ملی کی میشه؟ :دی

امیر قلعه نویی

امیرو 1388/02/02 ساعت 07:09

آقا من یه سوالی واسم پیش اومده! این حنان خواب نداره؟!

من ندیدم فیلمو، اول ببینیم بعد نظر میدم! :دی

فقط اینکه کلا تسلط به زبان خیلی خوبه، شنیدم در مورد فیلم میلیونر زاغه نشین، slum رو اسلام ترجمه کردن! به جای اینکه بگه این زاغه ماست، گفته این اسلام ماست!!

یعنی تو ایران اینجوری ترجمه کردن؟ این حد از شوت بودن حتی از کیهان هم بعیده.

حنان 1388/02/02 ساعت 13:28

سلام

من فیلم رو خیلی وقت پیش دیدم (کلا احتمالا زودتر از اکران =)) شوخی بود)

یادم نیست کجا گفتی می تونست روسری نداشته باشه ولی داشت! ببین من با شخصیت خود گلشیفته کاری ندارم ها! توی فیلم رو داشتم می گفتم! نمی دونم منظورت از اون بحث های حجاب ظاهر و باطن و اینا چی بود! من حتی الان به نظر اسلام واقعی در مورد حجاب هم کاری ندارم!
دارم می گم توی فیلم مسلمون ها به یه صورتی نشون داده شده بودن. گلشیفته مثلا مسلمون مترقی بود توی این جامعه. که زیاد در قید و بند اون مدل اسلام فیلم نبود. ولی قاطبه مردم مسلمون فیلم همه اون مدلی بودن. از جمله خواهر بزرگه که مثلا خشک و متعصب بود...یا اون همسایه ها...
گلشیفته هم خیلی از ملاحظاتش برای مردم وخواهرش بود... میگم یه آدم خوبم که بود این مدلی مسلمون بود...
من واقعا سفر به کشورهای عربی نداشتم ولی حسم اینه که به این بدی ها هم نیست ولی همیشه خیلی بد نشون میدن. مثل فیلمای فقیرانه ای که توی ایران میسازن و جایزه می گیرن!

منم منظورم گلشیفته نبود، منظورم شخصیت عایشه بود. گفتم توی خیابون حجاب ظاهر داشت (با اینکه اجباری نبود). در مورد حجاب ظاهر و باطن هم که قبلاًها زیاد بحث کردیم، می دونی چی می خوام بهت بگم.

عایشه تحصیلکرده بود، اما اتفاقاً متعصب هم بود. مگه ندیدی می رفت تو اردوگاه آواره های فلسطینی کار می کرد. خب این یعنی تعصب به ملیت و... دیگه. اما اهل شرکت در عملیات انتحاری نبود. درست مثل خواهرش که روی فلسطینی ها تعصب داشت، اما اهل جنگ نبود (حیف که شغل اون رو من نفهمیدم.)
تو می گی عایشه رو مسلمون خوب نشون دادن، اما می گی "...این مدلی مسلمون بود...". خب من حرفم این بود که اتفاقاً مدل مسلمون بودن ِ عایشه، بد نبود.

ضمناً بین کشورهای عربی، امارات و قطر خوبن. اماراتی ها همه با هم پولدار شدن، قطری ها هم خدا و آخرت سرشون می شد، پول نفت رو بین مردم تقسیم می کنن. اما عربستان سعودی روزی 10 میلیون بشکه نفت تولید می کنه، اونوقت مردمش باید صبح تا شب جون بکنن واسه سیر شدن. این ظلم در حق انسانهاست که ما نباید ماسمالیش کنیم. هر کس هم اونجا انتقاد کنه میره زندان. این یکی از دلایلی ِ که می گم حقوق بشر در ایران بدتر از بقیه کشورهای منطقه نیست.
حالا اگه بخوایم فقر اون مردم بدبخت رو پنهان کنیم، ما هم مثل اون حکومت ها ظلم کردیم.

امیرو 1388/02/02 ساعت 14:39

احمد فعلا لایحه اش تصویب شد:
http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1323264&Lang=P

عربستان رو ول کن، فعلا یه چیزایی در مورد هند شنیدم، اوضاعشون خیلی خرابه...

اتفاقاً هند آینده ی بهتری داره، نسبت به عرب ها. بحثش طولانیه. یادت باشه شرکت های کله گنده هم به همین علت خودشون و کارهاشون رو به هند منتقل می کنن، نه به عربستان و نه حتی امارات. گول شعبه های رنگارنگ مارک های خارجی در عربستان و ... رو نخور.

حسین 1388/02/02 ساعت 16:58

سلام داش احمد گلم
خوبی ؟
تلویزیون گفت سن واجدین رای دادن را از ۱۸ به ۱۵ تغییر دادن !
مثل اینکه نماینده ها منتظر بودن اظهار نظر کنی !

دولت لایحه کرده، نماینده ها که هنوز رأی ندادن.

حنان 1388/02/02 ساعت 20:35

والا اگه بخوام دقیق جواب بدم باید یه بار دیگه فیلم رو ببینم ولی دیگه اینقدر برام جذاب نبود.
یادم نیست توی خیابوناشون حجاب داشتن یا نه. ولی حرف اینه که توی همون خیابون هم گلشیفته ملاحظه داشت که بقیه در موردش بد فکر نکنن و مثلا برای خودش و خانوادش بد نشه. همونجور که ظاهرا جاهایی رو که می رفت میشناختنش و داشتن با پسره درگیر می شدن...
گلشیفته کاملا با خواهرش متفاوت بود که! چطور میگی هر دو متعصب بودن؟
کلی داشت جلو خواهرش رو می گرفت که تند حرف نزنه... و به پسره قبل و بعدش گفته بود خواهرم این مدلیه و ناراحت نشو... عرق ملی و انسان دوستی و... با متعصب بودن فرق داره...
البته می گم اینا همه حس من موقع دیدن فیلم بوده... شایدم این پیش فرض و عینک رو با خودم داشتم و تا آخر فیلم حفظ کردم... من داشتم به چشم یه شهروند اروپایی یا آمریکایی به این مسائل نگاه می کردم و حس می کردم خیلی تیره نشون داده میشه... اینکه اذان و قرآن پخش بشه و تصاویر مسجد و نماز جماعت؛ و بعد اون شیخ بیاد اون حرفا رو بزنه و بعد انفجارها و... از اون طرف جامعه و آدمایی که نشون داده شده بود... نمی دونم من که اونجا رو ندیدم ولی فکر می کنم همیشه توی این چیزا اغراق میشه...
ان شاء الله که همه چی درست شه (گفتم منبر رفتم یه دعایی هم بکنم =)) )

حالا نمی خواد فیلم رو دوباره ببینی. بشین سر ِ درس هات.

حنان 1388/02/02 ساعت 22:09

پیش گوی اعظم چرا اینطوری شد پس؟ :دی

حالا صبر کن

حامد هاشمی 1388/02/03 ساعت 09:39

چطوری احمدی؟؟!!!
خوبی بابا
یه عکس ازت دیدم یادت افتادم.
ایشالاه هرجا هستی خوش باشی
این آهنگایی که رو وبلاگت گذاشتی خیلی قشنگن!!!

چطورم حامدووووووو!

این عکس های ما جدیداً کجا منتشر شدن که هر کی به من میرسه می گه عکس هات رو یه جا دیدم...؟ امان از دست facebook!

فعلاً شما تو دوره ی خوشی هستی، مرسی که یاد ما هم هستی.

آهنگ ها رو مخصوص شما گلچین کردم! فقط به خاطر تو...
(برای تازه دامادها)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد